Materieel '24 (Blokkendoos)

In 1924 werd het Materieel 1924 (Mat.'24) als eerste elektrische trein van de NS in gebruik genomen. Vanwege het rechthoekige uiterlijk kreeg de trein de bijnaam Blokkendoos. Ook de bijnaam Buffermaterieel wordt gebruikt, omdat na de komst van het stroomlijnmaterieel dit het enige materieel met buffers was. De treinen bestonden uit stammen en werden gevormd door een motorwagen, tussenrijtuigen en een stuurstandrijtuig. De Blokkendozen hebben dienst gedaan tot 1972. Er is maar één rijtuig in de huidige gele huisstijl geschilderd, dit was mP 9204 'Jules'. Bijna elke Nederlandse museumspoorlijn bezit momenteel minstens één Blokkendoosrijtuig, voor de rest zijn er zeven motorwagens bewaard gebleven.


mC 9002, bijgenaamd 'Jaap', rijdt op 30 augustus 2008 het station van Haarlem binnen. Ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van station Haarlem vond op deze dag het evenement Haarlem 100 plaats. Dit bestond uit een materieelshow en ritten met oud materieel. Jaap reed samen met loc 1202 en twee andere Blokkendoosrijtuigen heen en weer tussen Haarlem en Zandvoort.


De Heimwee Express van 9 juli 2011 werd verzorgd door de Blokkendoostrein van het Spoorwegmuseum. De trein bestond uit mBD 9107, Cec 8553 en Ces 8104. Dit is motorwagen mBD 9107 tijdens een stop op Driebergen-Zeist.

Aan de andere kant bevond zich Ces 8104. Dit stuurstandrijtuig was eerst een motorwagen, maar is in 1989 omgebouwd tot Ces. "Ces" staat voor de rest voor: 3e klas, geschikt voor elektrische treinen, stuurstand.


Goes, 8 augustus 2011. mC 9015 van de SGB (Stoomtrein Goes-Borsele) doet dienst in de stoomtrein. Eigenlijk is dit geen mC, het is namelijk geen motorwagen. Het zou wel vroeger een motorwagen geweest kunnen zijn die later is later omgebouwd. Dus eigenlijk is het C 9015.


mP 9204 "Jules" op 10 september 2011. Dit is de enige Blokkendoos die in de gele NS-huisstijl heeft rondgereden. Rond 1985 is hij, oorspronkelijk een mBD motorwagen zijnde, omgebouwd tot een mP-postrijtuig. In 1998 heeft de STIBANS Jules gered, tegenwoordig is hij eigendom van Herik Rail in Amersfoort.

Deze ex-motorwagen, de mBD 9021, werd in het eind van de jaren '50 verbouwd tot mP 9205. In 1968 kreeg de postwagen de functie van houtwagen in de ongevallentrein. Hierbij is de motor verwijderd. Eind 2009 is dit rijtuig naar Herik Rail gegaan, waar het als statisch object bij hun werkplaats in Amersfoort zal staan. Op deze foto's is de houtwagen een studio voor Radio Veronica, vanuit waar Erik de Zwart (onderdeel van Stichting Mat. '54) ter gelegenheid van de Open Monumentendag 2011 een programma maakte.

mBD 9107 langs het perron van Utrecht Maliebaan op 8 oktober 2011.

Bovenleidingsmontagewagen 80 84 979 1 505-4, eigendom van Stichting 162, op 22 oktober 2011 in Blerick. Ondertussen is dit rijtuig gesloopt.

Rijtuig Cec 8503 van de VSM op 27 december 2011 op station Beekbergen.

Rijtuig WR 8527 midden in een stam Oostenrijkers van de VSM op 11 februari 2012 op hetzelfde station.

Blokkendoosrijtuig C147 van de STAR in Stadskanaal, 22 augustus 2013. Hij kwam in 1925 in dienst als mC 9014, het was dus een motorwagen. In 1956 is deze motor verwijderd. Van de jaren '70 tot 2005 heeft het rijtuig in het Spoorwegmuseum gestaan, waarna hij naar de STAR is gegaan.

Op 4 oktober 2014 werd er in de werkplaats van Nedtrain te Leidschendam een open dag gehouden om 175 jaar spoor in Nederland te vieren. Op deze open dag was onder andere de Blokkendoostrein van het Spoorwegmuseum te gast.

Op 27 november 2021 trof ik de Blokkendoostrein aan op het buitenterrein van het Spoorwegmuseum.

 

Zie ook:

omC en omBC