Materieel '46 (Muizeneus)

In 1946 werd door de NS een serie zogeheten 'stroomlijnrijtuigen' besteld om het in de oorlog ontstane materieeltekort op te vangen. De kopvorm is gebaseerd op de oudere Mat.'35/'36 en Mat.'40, maar valt op door grotere voorruiten. Vanwege het jaar waarin de serie besteld is, kreeg het de naam Materieel '46. Officieel werden de verschillende deelseries aangeduid als Plan A, Plan AB en Plan B en de algemeen bekende bijnaam luidt Muizeneus (zonder dubbele "n", zo waren de spellingsregels destijds nu eenmaal). Door de komst van het SGM in 1975 raakte de Muizeneus buiten gebruik. Er is één treinstel bewaard gebleven, dit is de 273.


De eerste keer dat ik de 273 op de foto zette was tijdens een open dag bij Nedtrain Leidschendam op 13 december 2008. Dit was het prille begin van mijn treinenhobby, waardoor het niet per se een geslaagd plaatje is. Op 4 oktober 2014 vond hier wederom een open dag plaats, waarbij ik een herkansing kreeg.

 

Op 26 maart 2017 vond het officiële afscheid van de Hoekse Lijn plaats, waarna deze spoorlijn is omgebouwd tot metrolijn. Ter gelegenheid hiervan werd er tussen de stations Rotterdam Centraal en Hoek van Holland gependeld met drie historische treinen: Plan V 904, Hondekop 766 en Muizeneus 273. Hier zien we de 273 met een groepje belangstellenden op station Hoek van Holland Strand.

 


De 273 reed op 10 juni 2012 de Heimwee Express van het Spoorwegmuseum. Hier wordt de overweg bij Driebergen-Zeist gepasseerd.

 

Op 27 augustus 2021 maakt de 273 een rit van het Spoorwegmuseum via Driebergen-Zeist naar Hilversum. We zien hier het passeren van dat eerste station, op praktsich dezelfde locatie als hierboven. Bij de verbouwing die plaatsvond tussen 2017 en 2020 is de overweg vervangen door een tunnel en is het perron nog een stukje oostwaarts doorgetrokken.

 

Ondanks de recente verbouwing van het station, kan er vanwege het gespaard blijven van de oude perronkap toch nog een aardig historisch plaatje geschoten worden. De 273 heeft net kopgemaakt op het nieuwe kopspoor ten oosten van het station en keert hier weer terug richting Utrecht.

 


Op 21 mei 2023 werd Mat.'36-stel 252 vervoerd van Blerick naar het Spoorwegmuseum. Als trek- en remkrachten werden Hondekop 386 en Muizeneus 273 gebruikt. We zien het transport hier bij doorkomst in 's-Hertogenbosch.